Logo Jantina van der Waal

Praktijk voor Natuurgeneeskunde

Jantina van der Waal

Vorige maand schreef ik over gezonde voeding voor de hersenen. Maar er valt veel meer over hersengezondheid te vertellen.

Want je kunt natuurlijk lekker gezond eten, het voedsel moet ook nog in de hersenen aankomen. Liefst met een beetje zuurstof erbij. Omdat zuurstof en voedsel via het bloed vervoerd worden is doorbloeding van een orgaan essentieel om dat orgaan gezond te houden. Het is dus belangrijk dat er genoeg bloed naar de hersenen gaat. 

Dat kan vanuit twee mechanismen:

1. de doorbloeding van het hele lichaam inclusief de hersenen verbeteren door beweging, en 

 

2. het bloed laten aantrekken door  de hersenen zelf.

hersen activiteit

Alle kinderen moeten weer naar school. En ook de niet-leerplichtigen onder ons gaan weer aan het werk of aan hun hobby's. School , werk  en hobby's vereisen hersenarbeid. Hersenen sturen de rest van het lichaam, leren nieuwe dingen, onthouden oude dingen, zijn in  een bepaalde stemming, kortom, ze  verzetten een boel werk en daar gebruiken ze een hoop energie bij. Terwijl je dit rustig zit te lezen gebruiken de hersenen ongeveer 20% van alle energie die nu in je lichaam opgewekt wordt. Voor een orgaan van anderhalve kilo is dat nogal wat.  

Het is dus heel verstandig om de hersenen in topconditie te krijgen en te houden. Kijken we even naar hoe de hersenen zijn gebouwd en hoe ze werken.  

                  zenuwcellen met elkaar in contact                                                                               (kontakten tussen zenuwcellen onderling)

Vakantie, even uit het dagelijkse ritme, even anders eten, andere gewoontes, heerlijk. Maar het zou fijn zijn als de darmen juist wél een dagelijks ritme behouden. Elke dag even lozen maakt het leven lichter.  Maar bij de meeste mensen doet ook de buik mee aan vakantievieren, lekker sloom.

Daar zijn een aantal redenen voor: dat lekkere franse stokbrood wat niet echt stimulerend is, die vreemde wc waar je niet de tijd neemt die je er thuis wel aan besteedt, die wc op de camping waar anderen kunnen horen of ruiken wat je presteert en waar je je toch een beetje probeert in te houden, of die vieze wc waar je helemaal niet op wílt zitten, of die hurk-wc waar je niet eens op kúnt zitten, al die wc's waar je letterlijk niet op je gemak zit:  je darmen weigeren dienst. 

zon1

Verstandig bruinen is geleidelijk bruinen. Het is heel belangrijk om verbranding (dus beschadiging van het DNA) te voorkomen, dus uit de zon gaan of smeren voordat de huid rood wordt of gaat prikken.

In toenemende mate wordt gewaarschuwd voor zonnen, omdat dit het gevaar op huidkanker kan vergroten. Er zijn echter belangrijke nadelen aan zonvermijding.

Een deel van de zonnestraling bestaat uit ultraviolette (UV) straling. UV-straling is heel krachtig en kan de cellen beschadigen. Dit zie (en voel) je als je verbrand bent. Ook het DNA van de cel beschadigt, en als dit niet goed gerepareerd wordt (er is een eigen DNA-reparatiedienst, maar die maakt wel eens wat foutjes) kan dat op den duur tot huidkanker leiden.

Een vitamine B12 tekort kan allerlei symptomen geven waarbij niet aan vitamine B12 gedacht wordt. Daarom wil ik hier een aantal belangrijke aspecten van vitamine B12 onder de aandacht brengen

Werking

Vitamine B12 heeft een aantal belangrijke functies in het lichaam:

  1. het is nodig bij de celdeling. Celdeling gebeurt de hele dag door. Sommige weefsels delen snel, zoals slijmvlies en rode bloedcellen, andere delen langzamer, zoals botweefsel en zenuwweefsel.
  2. het is nodig bij de omzetting van homocysteine. Een verhoogd homocysteine gehalte zorgt voor dichtslibben van bloedvaten.
  3. het is nodig bij de aanmaak van de myelineschede om de zenuwcellen. De myelineschede zorgt voor een isolerende laag om de zenuwuitlopers heen. Deze laag is vooral van belang voor de snelheid waarmee de zenuw zijn signalen doorgeeft.