Logo Jantina van der Waal

Praktijk voor Natuurgeneeskunde

Jantina van der Waal

Alle kinderen moeten weer naar school. En ook de niet-leerplichtigen onder ons gaan weer aan het werk of aan hun hobby's. School , werk  en hobby's vereisen hersenarbeid. Hersenen sturen de rest van het lichaam, leren nieuwe dingen, onthouden oude dingen, zijn in  een bepaalde stemming, kortom, ze  verzetten een boel werk en daar gebruiken ze een hoop energie bij. Terwijl je dit rustig zit te lezen gebruiken de hersenen ongeveer 20% van alle energie die nu in je lichaam opgewekt wordt. Voor een orgaan van anderhalve kilo is dat nogal wat.  

Het is dus heel verstandig om de hersenen in topconditie te krijgen en te houden. Kijken we even naar hoe de hersenen zijn gebouwd en hoe ze werken.  

                  zenuwcellen met elkaar in contact                                                                               (kontakten tussen zenuwcellen onderling)

walnotenDe bouw. Die plaatjes kennen we allemaal, de hersenen lijken op een walnoot. En net als een  walnoot bevatten ze veel vet. 

 Daar zijn een paar goede redenen voor.

Hersenen bestaan natuurlijk uit heel veel zenuwcellen. Die cellen communiceren met elkaar, zodat ze elkaar snappen en zodat we kunnen denken, voelen, opdrachten kunnen geven aan de spieren, enzovoorts. Om deze communicatie goed te laten verlopen hebben de hersencellen onderling heel veel verbindingen.

 

Neuron nl

Al die verbindingen, al die uitlopers tussen de zenuwcellen, zijn omgeven door cellen die vet maken. In de afbeelding zijn dit de cellen van Schwann.  Dat vet vormt een soort isolerende laag en zorgt ervoor dat de communicatie snel en foutloos verloopt. Hoe belangrijk dat is zie je bij een ziekte als MS (multiple sclerose),  waar de vetvormende cellen gaan ontsteken  en de vetlaag onderbroken wordt. De zenuwen kunnen hun boodschappen dan niet meer goed doorgeven, wat leidt tot verlammingen en storingen in zintuiglijke waarneming.

 Behalve in deze isolerende cellen zitten er ook nog vetten in de celmembraan zelf.  De vetten in de membraan maken de membraan "vloeibaar", en zorgen daarmee voor een soepele opname en afgifte van stoffen. En omdat we natuurlijk allemaal soepele snelle hersencellen willen hebben zullen we ze dus goed moeten voeren.  En wel met vetten.

Die goeie vetten zitten vooral in visolie. Vroeger werd elke dag een haring als heel gezonde voeding beschouwd, tegenwoordig moeten we daar wel een beetje mee oppassen omdat die haring in zo'n vieze zee zwemt. Dus nu is het af en toe haring, wilde zalm (uit schone zee, geen gekweekte) en verder aanvullen met wél goed schoongemaakte visolie uit capsules.

Hoeveel visolie je nodig hebt is helaas moeilijk te zeggen. Als je al hele vette hersenen hebt is een onderhoudsdosering voldoende, heb je nu stevige tekorten of springen  je hersenen niet zo zuinig om met vetten dan heb je natuurlijk meer nodig. Overigens, frituurvet of transvet is geen geschikt vet voor het lijf.

Ook cholesterol is een belangrijk bestanddeel van het hersenvet, maar dat maken de hersencellen helemaal zelf, daar hoeven we niks aan te doen. Maar het proces bij voorkeur ook niet storen. .

                                                                                                                                                                                                                    

Kokosolie komt ook steeds meer in de belangstelling als weldaad voor de hersenen. Kokosolie is, binnen de vetten,tamelijk uniek van structuur, en kan waarschijnlijk door de hersencellen als goede energiebron gebruikt worden. En omdat je gebit er ook van opknapt is tandekokospalmnpoetsen met kokosolie, of elke dag een hapje kokosolie na het tandenpoetsen (en dan in de mond laten smelten en even goed tussen de tanden doorsplushen), best een goed idee. Word je daar dik van? Gek genoeg niet. 

 

 

Hersencellen communiceren de hele dag met elkaar. Die communicatie verloopt door middel van  van stofjes (neurotransmitters) die ze zelf maken. Voor de aanmaak van die stofjes zijn veel vitaminen en mineralen nodig. Dus is een goeie multivitamine een aanrader. En dan echt een goeie, in de pillen van mindere kwaliteit zitten vaak stoffen die helemaal niet door het lichaam opgenomen kunnen worden.

Vitamine D doet veel meer dan men vroeger dacht, en speelt ook in de hersenen een paar belangrijke rollen.  In de meeste multi's zit minder dan de tegenwoordig aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine D, dus bijslikken is raadzaam zolang de R in de maand is, of ook zomers als je weinig zonlicht vangt (zonlicht achter het raam telt niet). Tegenwoordig vindt men 75 mcg/dag, oftewel 3000 IE/IU, een gezonde hoeveelheid.

Ouderen hebben vaak meer moeite met de opname van vitamine B12. Deze voor alle zenuwfuncties zeer belangrijke vitamine is in het verleden al apart beschreven. (zie de blog over B12).

Even genoeg informatie voor en over de hersenen, voed ze goed, met omega-3 vetten (visolie en dergelijke), een multi, vitamine D, eventueel B12.

Wordt vervolgd.