Logo Jantina van der Waal

Praktijk voor Natuurgeneeskunde

Jantina van der Waal

Vorige maand schreef ik over gezonde voeding voor de hersenen. Maar er valt veel meer over hersengezondheid te vertellen.

Want je kunt natuurlijk lekker gezond eten, het voedsel moet ook nog in de hersenen aankomen. Liefst met een beetje zuurstof erbij. Omdat zuurstof en voedsel via het bloed vervoerd worden is doorbloeding van een orgaan essentieel om dat orgaan gezond te houden. Het is dus belangrijk dat er genoeg bloed naar de hersenen gaat. 

Dat kan vanuit twee mechanismen:

1. de doorbloeding van het hele lichaam inclusief de hersenen verbeteren door beweging, en 

 

2. het bloed laten aantrekken door  de hersenen zelf.

hersen activiteit

snelwandelenBij nr 1 hebben we het natuurlijk over beweging. En dan blijkt dat matige beweging beter is dan uitputtend trainen. Misschien (maar dat is een hypothese) omdat bij uitputtend trainen de spieren al het bloed opeisen? Soms is heel even uitputtend trainen (intervaltraining) gezond, maar we hebben het nu over de hersenen en die lijken daar niet veel mee te kunnen. Dus om de hersenen te plezieren is matige beweging nuttiger, je moet er nog bij kunnen praten, en ook stevig doorwandelen kan hieronder vallen.  

 

 Slenteren is ondermatig, mag wel, maar alweer, de hersenen schieten er niet veel mee op.  Snelheidstraining lijkt niet te helpen, intensieve krachtstraining werkt averechts  ( zie hypothese), maar training waarbij je ook coördinatie oefent doet het wél goed, zelfs nog beter. 

freerunningWant er is nog een reden waarom matige beweging, en vooral creatieve matige beweging, goed is voor de hersenen: de hersenen maken dan BDNF. En van dat goedje wil je wel een kilo, vooral als je wat ouder wordt. BDNF zorgt voor groei van alles wat voor de hersenen van belang is: aanleg van nieuwe bloedvaatjes, aanleg van nieuwe verbindingen tussen hersencellen, en zelfs vernieuwing van hersencellen zelf. Ook een beetje stress zorgt voor meer BDNF. Met een beetje stressvol bewegen vang je dus twee vliegen in één klap. En waardoor krijg je stress? Nieuwe situaties!! Het hoeft geen vervelende stress te zijn, je moet het lijf verrassen met iets anders dan domweg rondjes lopen, met creatief bewegen. Gebruik maken van alles wat je onderweg tegenkomt, op- en afstapjes, even strekken naar een boomtak of verkeersbord, even bukken naar een propje en dat in de dichtstbijzijnde prullenbak gooien, je been over een paaltje zwaaien, en verzin het maar.

Ook een teamsport waarbij de situatie steeds anders is, is natuurlijk heel creatief.

En coördinatie training. Coördinatie training is altijd een beetje verrassend en altijd een beetje stressvol, want je kunt omvallen. Nou, zo erg moet je het niet maken, maar een beetje omvallen en je evenwicht herstellen is al goed genoeg. Bovendien voor de oudere mens een prima oefening om de reflexen gezond te houden en zo de aanschaf van de rollator nog jaren uit te stellen.

rollator

Over naar mechanisme 2: het bloed laten aantrekken door de hersenen zelf. Zoals je meer doorbloeding krijgt van de spieren als je gaat bewegen en van de darmen als je gegeten hebt krijg je meer hersendoorbloeding in dat deel dat je actief gebruikt. Naar muziek luisteren maakt een ander stukje hersenen actief dan boetseren dan een boek lezen dan sociaal bezig zijn dan een nieuwe blog schrijven. Veel verschillende activiteiten zijn dus leuk voor de hersenen, en waarschijnlijk ook voor de rest van de mens en het humeur. 

geluk